KAWAN BARU SAYA


           
          Berjumpa lagi kita dalam topik lain. Kali ni saya nak cerita tentang kawan baru tapi masih dalam kelas yang saya cerita sebelum ni iaitu kelas KPS…apa tu KPS?? Rajinkan jari anda skroll blog sebelum ni…nampak tak korang ni malas nak baca kan..hahahha (gurau je).. okey dah dah melalut pulak…

          Kali ni saya nak cerita pasal kawan yang saya baru kenal dalam kelas KPS ni. Nama si dia NurFatin Alya Binti Mohd Fhairus panggilan mesra Alya. Orangnya kecil molek je dan dia ni dari Fakulti Teknik & Vokasional (FTV) Reka Cipta… Semasa kelas KPS dah nak mula, saya dan Alya masuk bersama tapi macam biasa saya akan senyum kambing je dekat orang yang saya tak kenal (kira okey la senyum kambing daripada menjeling). First impression saya tengok Alya ni dalam hati saya cakap “bapak kurus doh budak ni.. dah macam budak sekolah…kalau aku berdiri sebelah dia mesti macam jari kelingking dengan ibu jari …HAHAHA…” tu bisikan hati yang nakal bukan jahat ye.hehe. Semasa dalam kelas Miss Izazol, Miss minta buat kumpulan untuk pembahagian tajuk tugasan. Kebetulan saya ada empat kawan saya dari fakulti yang sama saya cepat-cepat masuk dalam kumpulan mereka tetapi kumpulan kami masih tak cukup orang, so… mata saya pon melilau cari pelajar yang agak blur takde group…
          
          Tidak semena mata saya tertumpu dekat budak yang saya kutuk dalam hati tu siapa lagi kalau tak si Alya tu 😑… tiba-tiba mata kami saling berhubung (berlaku eye contact lerr) dan secara tidak langsung saya menyapa dan bertanya dengan nada seperti gadis melayu terakhir, “awak dah ada kumpulan?(ayat skema bila tak kenal orang).” (hipokritkan saya ni..hahaha). si Alya ni hanya menggelang je menandakan dia belum ada kumpulan lagi. So, saya masukkan dia dalam kumpulan saya walaupun muka dia nampak seperti orang yang sangat blur dan tak tau la boleh buat kerja ke tak…hahaha (maaf sengaja kutuk 😅 ).

            Kerja kumpulan telah pon dibahagaikan oleh Miss Izazol dan kami mendapat tajuk awal untuk pembentangan. Apa lagi bersilat la kami menyiapkan tugasan. Bagusnya tentang Alya ni saya tak sangka hati dia kuat bila berlaku perselisihan faham dalam kumpulan kami (kalau saya dah nangis dekat bucu katil dah). Walaupun nampak Alya ni seorang yang lembut tapi dia menjalankan tugas dengan cekap walaupun terdapat kesalahan tapi itu normal bagi saya sebba manusia tidak sempurna mesti ada buat silap. Bila Alya buat silap saya akan tegur dengan cara baik dan dia pun menerima dengan hati yang terbuka. Sejak dari tu hubungan kami semakin rapat dan tau tau je la bila kita dah kenal rapat dengan orang tu segala perangai setan kita akan keluar…hahaha
            Alya sejenis manusia yang tidak kedekut ilmu, kalau saya ada masalah dalam pembelajaran dia akan memberikan beberapa pandangan. Lagi satu Alya ni macam alarm saya sebab saya akan minta dia untuk ingatkan saya beberapa perkara. Rupanyanya dia dah set dalam nota fon dia apa yang saya nak dia ingatkan saya..(so, nampakkan siapa yang pemalas nak remind hal sendiri.. 😅. ). Banyak sebenarnya kalau nak huraikan pasal si Alya ni…tapi cukup la kang bangga melambung-lambung budak ni kalau baca blog ni..haha


Nah saya belanja sikit gambar Alya (kanan)

Dalam diri Alya terdapat beberapa nilai yang boleh dijadikan model ketika saya menjadi seorang guru pada masa akan datang. Nilai pertama adalah peramah, sekiranya kita menjadi guru perkara utama adalah kita perlu menjadi seorang guru yang ramah terhadap murid. Jadi murid tidak akan berasa kekok bila berhadapan dengan guru. Selain itu, nilai yakin diri dimana saya perlu berasa yakin dalam membuat keputusan dan melaksanakan tugasan saya sebgai seorang guru.
            Saya harap hubungan persahabatan saya dan Alya kekal sampai bila-bila… dan dan dan… paling saya terkejut (bukan nak mengumpat tau) muka innocent tapi kalau main game COD jangan la sesekali tegur dia…hhahahaha (maaf Alya). Itu sahaja daripada saya tentang kawan baru saya.

Dah macam mak dengan anak..hahaha

Comments

Popular posts from this blog

ISU BULI DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH

MY SPORTING LECTURE